Czy numer jest niebezpieczny? Możesz sprawdzić Tutaj.
Są też serwisy zagraniczne takie jak: Truecaller
Internet i nowe technologie rozwijają się dynamicznie, pomaga to w codziennym życiu - o tym wiemy wszyscy. Niestety, pojawiają się również zagrożenia i oszustwa - te równie intensywnie są rozwijane przez cyberprzestępców. Wiele ataków jest niezwykle skomplikowane i zwykłemu użytkownikowi trudno się przed nimi ustrzec. Większość z nich stosuje różne manipulacje, na które nietrudno się nabrać.
Co to jest:
- Phishing -wyłudzanie danych lub środków finansowych poprzez podsyłanie fałszywych wiadomości e-mail, lub SMS. Otrzymując takie wiadomości przeważnie mamy czas i możliwości zweryfikować, czy jest ona prawdziwa i zanim klikniemy link, możemy zauważyć, że jest to próba ataku.
- Vishing -jest to przestępstwo głosowe (tłumaczenie z języka angielskiego
voice
– głos i phishing
oszustwo). Cyberprzestępcy w rozmowach telefonicznych podszywają się m.in. pod pracowników banków i instytucji finansowych, policjantów, czy pracowników ochrony zdrowia.
Co powinniśmy wiedzieć o takich atakach i jak się możemy przed nimi chronić?
- Pamiętajmy, że przestępcy próbują grać na Twoich uczuciach, emocjach... i pod presją czasu, groźbą próbują zmusić cię do podjęcia decyzji lub podania potrzebnych im informacji.
Jeśli jakakolwiek rozmowa wyda Ci się podejrzana, powiedz nie
i zakończ rozmowę.
- Uważaj na numer, przychodzącego połączenia. Zdarza się, że cyberprzestępcy podszywają się pod numer instytucji z której dzwonią.
- Nie daj się zwieść rozmówcy, który będzie się przedstawiał jako pracownik banku czy innej organizacji, za jaką się podaje.
Dobrze jest rozłączyć się i zweryfikować jego tożsamość w firmie, z której rzekomo dzwoni.
Jeżeli ktoś podszywa się pod policjanta, zadzwoń na numer alarmowy.
Oszuści wykorzystują element zaskoczenia, sygnalizują problem lub podejrzaną aktywność na koncie, stwarzają aurę troski nad klientem i chęć udzielenia pomocy, w zamian za podanie danych – np. nr. konta, hasła lub innych.
Zdarza się, że proszą o potwierdzenie jednorazowej transakcji – w celu rzekomej weryfikacji tożsamości – co w dalszej kolejności może prowadzić do utraty naszych pieniędzy lub danych.
Przestępcy zadają podstępne pytania swoim rozmówcom. Wielokrotnie pytają o to samo, ale zmieniają szyk pytania. Konsekwencją jest, że wyraziliśmy na coś zgodę lub potwierdziliśmy jakieś działanie, np. na naszym koncie.
Jeśli nie masz pewności, z kim rozmawiasz -zakończ połączenie.
Nie wchodź w dyskusję, unikaj dłuższych rozmów
-Pamiętaj, zawsze możesz się rozłączyć.Rozmówca może próbować uzyskać dostęp do Twojego urządzenia (np. poda się za pracownika firmy, z której masz oprogramowanie) – jeśli nie masz pewności, kto jest po drugiej stronie -nie zgadzaj się!
W żadnym wypadku nie pobieraj oprogramowania lub aplikacji, do których Cię zachęca – mogą być one niebezpieczne i zainfekować Twój sprzęt.
Nie wierz w żadne wyjątkowe okazje proponowane przez rozmówcę, nie daj się nabrać na wygraną w loterii, czy atrakcyjną ofertę inwestycyjną, którą możesz otrzymać po podaniu swoich danych.
Cyberprzestępcy podobnie jak w tradycyjnych atakach phishingowych mogą podawać się za różne instytucje i firmy, również windykacyjne i mogą grozić różnymi konsekwencjami. Nie daj się nabrać i
nigdy nie płać kartą płatniczą przez telefon – nie podawaj też swoich danych, nr. konta i haseł logowania.Pamiętaj!
Żaden prawdziwy bank, policja, firma ani instytucja nie będą prosić o podawanie Twoich danych, haseł do logowania, danych do kart płatniczych ani instalacji oprogramowania. Jeśli zadzwoni do Ciebie ktoś, kto będzie od Ciebie tego wymagał,
rozłącz się i zgłoś sprawę do instytucji, za którą ktoś się podawał.
Wszystkie incydenty związane z Twoim bezpieczeństwem w sieci możesz zgłosić do CERT Polska.
Rozmawiaj o tym ze swoimi bliskimi, szczególnie osobami mniej biegłymi w nowoczesnych technologiach. Cyberprzestępcy często wykorzystują zaufanie starszych osób do rozmowy telefonicznej.