Od dawna wiele osób na wszystkie ciężarówki mówi „TIR” - nie jest to prawidłowa nazwa, ale nie będziemy się teraz nad tym rozwodzić. Nazwa „TIR” to skrót od: Transport International Routier po polsku oznacza Międzynarodowy Transport Drogowy. Została stworzona w 1975 r. celem ułatwienia przekroczenia granic pomiędzy państwami i ułatwienia procedur na przejściach granicznych i urzędach celnych.
33 |
1203 |
Pomarańczowe tablice umieszczone z przodu i tyłu pojazdu przypominające ułamki oznaczające substancje i materiały łatwopalne (paliwa, gazy...). System oznakowania został ujednolicoany w Europie i jest uregulowany tzw. międzynarodową umową ADR
: Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych.
L
Plakietka z symbolem „L” to udogodnienie dla kierowców samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej >3,5 t. jeżdżących po Austrii. Oznacza, że zgodnie z austriackimi przepisami dotyczącymi emisji hałasu możemy jechać nocą, w niedziele i święta oraz poruszania po niektórych drogach i miastach (dotyczy miejsc objętych zakazem).
G
Plakietka z literą „G” dotyczy terenu Niemiec i tamtejszych norm hałasu. Zasada dotyczy również pojazdów zagranicznych. Ponieważ niemieckie przepisy są łagodniejsze niż austriackie, plakietka G
nie jest uznawana w Austrii.
U
Jadąc do krajów trzecich, może być potrzebne oznakowanie ciężarówki plakietką z symbolem U
. Oznacza ona zgodność z wymaganiami rezolucji Konferencji Ministrów Transportu (CEMT) i odpowiednio niską emisję spalin i poziomu hałasu. W przypadku tej pierwszej mowa o normie Euro 1, a w odniesieniu do hałasu zgodność z normą austriacką, czyli tej, która uprawnia do oznaczenia ciężarówki plakietką z literą L
.
S
Plakietki z symbolem S
oznaczają zgodność z wymaganiami rezolucji Konferencji Ministrów Transportu (CEMT) odnoszącymi się do czystości spalin, poziomu hałasu i bezpieczeństwa eksploatacji całego zestawu. W przypadku plakietki z literą S
mówimy o pojazdach spełniających normę Euro 2 i austriacką normę emisji hałasu, a także odpowiednio wyposażonych i będących w stanie technicznym zgodnym z dodatkowymi wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa eksploatacji.