Od kilku lat promowane są samochody elektryczne, z każdym dniem na drogach jest ich więcej. Ilość samochodów podzielonych na spalinowe i elektryczne (rok 2022), wykazują liczby: 29251496 samochodów spalinowych i 62135 elektrycznych.
Państwowa Straż Pożarna podaje:
samochody elektryczne -W roku 2021 zanotowano 4 a w 2022 już 10 akcji -to jest 250%, czyli 2.5 razy więcej) gaszenia elektryków.
Nie ma informacji ile spalinowych, zaparkowanych obok spłonęło przy tzw. okazji.
samochody spalinowe -W roku 2021 zanotowano 9274, a w roku 2022 płonęło 8333 spalinowych -to jest 89.85%, czyli 0.9 razy więcej)
Pożary procentowo lata:
2021:
0.09‰ spalone samochody elektryczne
0.32‰ spalone samochody spalinowe
2022:
0.16‰ spalone samochody elektryczne
0.28‰ spalone samochody spalinowe
Szacuje się, że w roku 2023 będzie płonąć około: 0,22‰ elektrycznych i 0,24‰ spalinowych. Ewentualne błędy powyższych obliczeń skorygowane zostaną po zakończeniu 2023 roku. Według tego, co już widać nie są i prawdopodobnie nie będą przemawiać na korzyść elektryków.
Zwróćmy uwagę na średni wiek pojazdów w Polsce: samochody spalinowe około 15 lat, samochody elektryczne około 4 lata od pierwszej rejestracji. Powyższe dane wskazują, że czas nie dla wszystkich upływa jednakowo. Rok 2023 podany jest szacunkowo na podstawie danych z lat wcześniejszych. Kolejne lata, których nie uwzględniono prawdopodobnie nie będą optymistyczne dla samochodów elektrycznych.
Można powiedzieć: Częściej zmieniajmy samochody. Zastanów się, czy i ilu masz znajomych. których stać na kupno nowego samochodu np. co dwa lata.
Prawdopodobnie są klienci, którzy zmieniają samochody stosunkowo często, z naciskiem na zmieniają, ponieważ te samochody wciąż będą uczestniczyć w ruchu drogowym i starzejąc się, zwiększać będą zagrożenie pożarowe dla innych.
Czy straż jest gotowa na gaszenie elektryka?
Wielu rzeczników, specjalistów... wypowiada się, że ugaszenie elektryka nie różni się wiele od standardowej akcji gaśniczej. Ich wypowiedzi (poprawne politycznie) nie przekonują wielu z nas. Dlaczego? Ponieważ fakty pokazują zupełnie inny obraz powyższych.
Co mówią strażacy?
samochody elektryczne gasi się dużą ilości wody, proces chłodzenia baterii jest bardzo długi. Zdarza się, że po ugaszeniu jednego zapala się kolejne ogniwo i nowy ogień. Dlatego zaleca się zanurzenia pojazdu w specjalnym kontenerze wypełnionym wodą.
Tutaj nasuwają się kolejne pytania:
Ile jednostek straży posiada taki sprzęt (kontenery)?
jakie szanse na ugaszenie mają samochody elektryczne stojące w podziemnym garażu?
jakie jest zagrożenie budynku, pod którym jest pożar?
Ekologia, czy Eko-ściema?
Produkcja samochodu rozpoczyna się od wydobycia surowców, ich rafinacji, transportu i budowy komponentów. Te składają się na finalny pojazd. Proces jest bardzo podobny zarówno w przypadku samochodów spalinowych, jak i elektrycznych.
Do produkcji samochodów elektrycznych potrzeba rzadkich minerałów, których wydobycie szkodzi środowisku.
Produkcja baterii litowo-jonowych emituje więcej dwutlenku węgla w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów samochodowych.
Energia elektryczna pochodzi ze spalania paliw kopalnych, nie ma znaczenia, czy samochód elektryczny jest ekologiczny podczas jazdy, czy nie.
Skażenie już się dokonało, tyle że w jakiejś odległej elektrowni.
Jazda wcale nie jest taka ekologiczna, ponieważ energia do ładowania samochodów elektrycznych pochodzi z paliw kopalnych.
Utylizacja i recykling baterii są trudne, przez co składuje się je na szkodzących środowisku wysypiskach.
Konstrukcja elektryków wymaga stosowania mniej ekologicznych rozwiązań.
Produkcja samochodów elektrycznych emituje więcej dwutlenku węgla, jak podaje Union of Concerned Scientists.
Dlaczego tak jest?
samochody elektryczne magazynują energię w dużych bateriach (im są większe, tym większy zasięg oferują).
Produkcja wiąże się z wysokimi kosztami środowiskowymi.
Dzieje się tak, gdyż baterie powstają z pierwiastków ziem rzadkich (REE), takich jak lit, nikiel, kobalt czy grafit. Każdy z nich istnieje tylko pod powierzchnią Ziemi. Dlatego ich pozyskanie wiąże się z działalnością wydobywczą i mało ekologicznymi procesami.
Podsumowanie
samochody elektryczne mają szansę przynieść pozytywne skutki dla środowiska. Dopiero przy zastosowaniu energii odnawialnej. W Niemczech dopiero w roku 2035 energie odnawialne mają stanowić od 55 do 60% ogólnej produkcji energii. W Polsce na koniec roku 2022 wskaźnik udziału energii ze źródeł odnawialnych wyniósł 15,62%.